Veelgestelde vragen | handhaver in opleiding BBL

Veelgestelde vragen | handhaver in opleiding BBL

Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Mocht jouw vraag er niet tussen staan? Neem dan contact op via wervinghandhavers@denhaag.nl.

Functie

Je krijgt ruimte om zelf invulling te geven aan je rol en daar het verschil in te maken. Je werkt nauw samen met de politie, omdat je ook vanuit het politiebureau werkt. Ook werk je samen met de hulpdiensten, bewonersorganisaties, winkeliersverenigingen, buurtinterventieteams en de douane. Je krijgt te maken met het oplossen van diverse leefbaarheidsvraagstukken en je woont verschillende overlegvormen bij. Verder worden er integrale acties gehouden die je samen met verschillende partners uitvoert

Als handhaver heb je een belangrijke taak om onze inwoners, bezoekers en ondernemers een veilige en leefbare omgeving te bieden. Jij zorgt er voor dat de wet- en regelgeving op het gebruik van de openbare ruimte goed wordt nageleefd. Doordat jij als handhaver zichtbaar en aanspreekbaar bent op straat, kun je snel inspelen op situaties die (mogelijk) overlast geven in onze mooie stad Den Haag.

Aan het begin van je dienst, check je de binnengekomen opdrachten die opgepakt moet worden. Aansluitend woon je de briefing bij en dan ga je de straat op met een collega. Vaak op de fiets, lopend, met de scooter of indien nodig met de auto. Je voert de diverse opdrachten uit, maar pakt ook de meest uiteenlopende zaken op die je tijdens je surveillance tegenkomt. Denk aan overlast vanuit de horeca, verkeerd aangeboden huisvuil of verkeerd geparkeerde voertuigen en achtergelaten fietsen. Geen dag is hetzelfde! Aan het eind van de dag handel je je administratie af en woon je de debriefing bij.  

Als handhaver werk je nauw samen met o.a. de politie en hulpdiensten, bewonersorganisaties, winkeliersverenigingen, buurtinterventieteams en milieu-, groen- en speelbeheerders. Met de verschillende partijen overleg je over de aanpak van problemen in jouw stadsdeel. Daarnaast zetten we ook in op mooie projecten met bewoners en ondernemers zoals gezamenlijke handhavingsacties met onze vele partners, zoals de politie, gemeente, Stedin, de douane en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Als handhaver is het belangrijk dat je in ieder geval besluitvaardig, flexibel, integer, stressbestendig en gericht bent op samenwerking. Uiteraard zijn ook goede communicatieve vaardigheden, hulpvaardigheid en een alerte blik essentieel. Besef dat je ook fysiek fit moet zijn om de functie goed te kunnen vervullen, want je verricht de werkzaamheden met name op de fiets.

Je krijgt een portofoon, handboeien, een zaklamp, pen en papier en een bodycam mee. Daarnaast ook een device, dat dienstdoet als telefoon en waarmee je relevante informatie kunt opzoeken. Ook kun je hiermee bonnen uitschrijven.

Wij kijken goed naar welk stadsdeel het beste bij jou past. Uiteraard houden wij hierbij ook rekening met het aantal plekken dat per stadsdeel (nog) vervuld moet worden. Het is uiteindelijk aan de teamhoofden om hier een besluit over te nemen.  

De werktijden (diensten) zijn van 07.00 uur -15.30 uur en van 14.30 uur – 23.00 uur. In de zomer kan het afwijken, dan namelijk van 15.30 uur – 00.00 uur. 

In de eerste fase van de opleiding draai je mee in de dagdienst. Pas nadat je beëdigd bent (na ongeveer 3 à 4 maanden) ga je in het reguliere rooster meedraaien.

Door jouw werkzaamheden kom jij vaker dan gemiddeld in aanraking met bacteriën en virussen waardoor je risico kan lopen op besmetting met infectieziekten. Typische beroepsziekten waartegen preventief gevaccineerd kan worden, zijn hepatitis A en B en tetanus. Vanuit de Arbowet is de werkgever verplicht om voor een veilige en gezonde omgeving te zorgen. Om deze reden en in het kader van goed werkgeverschap wordt aan medewerkers waarbij er een risico is op infectieziekte, vaccinatie aangeboden om te voorkomen dat je geïnfecteerd raakt en ziek wordt.

Deelname aan vaccinatie is en blijft vrijwillig. Als jij niet gevaccineerd wilt worden, dan teken je een weigeringsverklaring. De vaccinatie wordt na indiensttreding verder uitgevoerd door de organisatie Meditel. 

Wij kennen verschillende niveaus voor de functie handhaver: medior, senior, mentor en mentor+. Afhankelijk van je functie pak je de meer complexe zaken op en ga je meer coördinerende taken vervullen. Ook de begeleiding van nieuwe medewerkers of stagiairs hoort bij een meer senior niveau.

Daarnaast kun je ook doorstromen naar taakaccenten zoals onderdeel uitmaken van het biketeam of als nautisch handhaver aan de slag. Ook kun je je specialiseren en naar het drank- en horecateam of het boswachtersteam uitwijken.

Sollicitatieproces

Je hebt minimaal mbo-3 werk- en denkniveau, goede Nederlandse taalbeheersing (woord + geschrift) en bent in bezit van een geldig rijbewijs B. Als je bezig bent met je rijlessen, dan kun je ook al solliciteren. Ook ben je woonachtig binnen een straal van 60 km rondom Den Haag. Dit i.v.m. de onregelmatige diensten die je draait.

Ja, dat kan. Het is belangrijk dat je in ieder geval wel mbo-3 werk- en denkniveau hebt. Dit wordt tijdens het online assessment getoetst. Het is vooral belangrijk dat je over de juiste competenties en motivatie beschikt.

De werving voor de opleidingsklas van november 2024 is afgerond. Wil je op de hoogte worden gehouden van nieuwe instroommogelijkheden? Stuur dan een e-mail naar wervinghandhavers@denhaag.nl.

Als je al over de vereiste papieren beschikt, dan hoef je uiteraard de BBL-opleiding niet te volgen. De vacatures voor medior en senior handhaver bij de gemeente Den Haag vind je op www.werkenvoor.denhaag.nl(Externe link). We zien je sollicitatie graag tegemoet.

Heb je al eerder gesolliciteerd en ben je afgewezen omdat je nog niet over de vereiste diploma’s beschikte? Lees de vacaturetekst dan goed door en bekijk of je voldoet aan de bovengenoemde harde criteria en de competenties. Is dat het geval, solliciteer dan gerust opnieuw.

In de eerste fase van de opleiding (tot je officieel beëdigd bent) is het belangrijk dat je 36 uur per week beschikbaar bent. Daarna is een werkweek van 32 uur bespreekbaar.

Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat jouw (justitiële) verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen de functie van handhaver. Bij de beoordeling van een VOG-aanvraag kijkt Dienst Justis of je strafbare feiten op je naam hebt staan die een risico vormen voor de functie van handhaver. Check daarom goed of je een VOG kunt krijgen. Dit kun je hier doen: https://watdevog.nl/#wat-de-vog(Externe link)

Houd er ook rekening mee dat de politie daarnaast een betrouwbaarheids- en geschiktheidsonderzoek uitvoert. Dit vanwege het werken vanuit een politiebureau. Dit onderzoek duurt ongeveer drie maanden. Ook deze uitslag moet positief zijn. Bedenk vóór je solliciteert of dat het geval zal zijn. Dat voorkomt later mogelijk teleurstellingen.

Stel je vragen over de functie of de opleiding aan Joop van der Bom, Kwartiermaker BBL/Biketeam, Handhavingsorganisatie via 06-29656193 of via wervinghandhavers@denhaag.nl.

Selectietraject

Zodra wij jouw sollicitatie hebben ontvangen, bekijken we of je aan de harde criteria voldoet (zie hierboven). Als dat het geval is, dan nemen we telefonisch contact met je op voor een kort intakegesprek. De volgende stap is het maken van een online assessment. Dit bestaat uit een niveautest en een persoonlijkheidsvragenlijst. Ook ontvang je een uitnodiging voor de sporttest HTV.

Heb je het online assessment én de sporttest goed doorlopen, dan ontvang je een uitnodiging voor de selectie dag. Kom je daar goed doorheen? Dan volgt het arbeidsvoorwaardengesprek en gaan we het hebben over je indiensttreding.

In het vak van handhaver is het belangrijk is dat je over een goede fysieke conditie beschikt. Daarom is er vanaf medio 2024 een nieuwe landelijke instroom eis voor de HTV-opleidingen: de sporttest. Tijdens de sporttest testen wij jouw kracht, uithoudings-en doorzettingsvermogen. Er wordt beoordeeld of je geschikt bent om binnen 2 tot 3 jaar te voldoen aan de fysieke eisen die er gesteld zijn aan het beroep van een handhaver.

Het is belangrijk dat je over een goede fysieke conditie beschikt en hier goed op voorbereid bent. Tijdens het telefonische intakegesprek staan we hier uitgebreid bij stil en ontvang je aanvullende informatie.

De sporttest bestaat uit 6 onderdelen die kort na elkaar worden afgenomen. Een sportdocent van mboRijnland begeleidt de sporttest.

12 Minuten Loop
Mannen: 1800 meter
Vrouwen: 1600 meter

Over kast springen
Mannen: 15
Vrouwen: 12

Push-ups
Mannen: 6
Vrouwen: 1

Butterfly sit-ups

Mannen: 16
Vrouwen: 12

Ballen verplaatsen

Mannen: 12
Vrouwen: 12

Jumping Jacks

Mannen: 46
Vrouwen: 47

Nee, er vindt geen medische keuring plaats in het selectietraject. Wel vinden we het erg belangrijk dat je over een goede fysieke conditie beschikt. Je bent tenslotte vaak op de fiets of lopend in de stad te vinden. We zullen hier dan ook in het selectietraject aandacht aan besteden.

BBL-opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid

Een BBL-opleiding betekent een combinatie van werken en leren, waarbij je in dienst bent van een organisatie. In dit geval de gemeente Den Haag. Bij BBL-opleidingen krijg je daarom ook een salaris voor het aantal uren dat je in dienst bent. En daarnaast volg je les op school bij de docenten van mboRijnland.

Tijdens de BBL-opleiding HTV ga je alle aspecten van het vak van handhaver leren. Zowel in de theorie als de praktijk. Aan het einde van de opleiding beschik je over een volwaardig mbo- 3 diploma. Meer informatie over de vakken en de modules kun je teruglezen op de website van mboRijnland Handhaver Toezicht & Veiligheid BBL – Niveau 3 | Veiligheid | Alphen a/d Rijn | mboRijnland(Externe link).

De eerstvolgende opleiding zal in 2025 van start gaan. Wil je op de hoogte worden gehouden van nieuwe instroommogelijkheden? Stuur dan een e-mail naar wervinghandhavers@denhaag.nl.

Houd rekening met ongeveer 8 uur studiebelasting per week naast het werk en de opleiding.

De theorielessen vinden waarschijnlijk op maandag en donderdag plaats. De overige dagen ga je het vak in de praktijk leren, onder begeleiding van een vaste praktijkbegeleider van de handhavingsorganisatie.

De theorielessen zullen waarschijnlijk op maandag en donderdag plaatsvinden. De overige dagen ga je het vak in de praktijk leren, onder begeleiding van een vaste praktijkbegeleider van de handhavingsorganisatie.

De theorielessen zullen zowel op de Loudonstraat (standplaats handhavingsorganisatie) in Den Haag als op de leslocatie van mboRijnland plaatsvinden in Gouda.

Ja, alle opleidingskosten (inclusief materialen en examens) worden volledig door de gemeente Den Haag betaald. Van jou verwachten we 100% inzet voor goede studieresultaten en het behalen van je diploma binnen de gestelde tijd.

Als je een examen niet haalt, dan heb je recht op één herkansing. Als je deze niet haalt, kun je in een uitzonderlijk geval een tweede herkansing krijgen. Je aanvraag hiervan wordt beoordeeld door de examencommissie van de opleiding. Haal je echter de tweede herkansing ook niet, dan wordt de opleiding beëindigd en je contract bij de gemeente Den Haag niet verlengd.

Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek maken wij met jou een afspraak voor het passen van het uniform.

Je wordt in de eerste maanden klaargestoomd voor het boa-examen, zodat je al snel aan de slag kunt als bevoegd handhaver (boa). Je bent dan in staat om 80% van de werkzaamheden zelfstandig uit te voeren.

Ja, de verplaatsing naar de opleidingslocatie wordt gezien als een ‘dienstreis’. Dat betekent dat de gemeente Den Haag in dat geval de OV-kosten tweede klasse volledig vergoed.

Dit gebeurt achteraf en moet je via ons systeem declareren. Als je met je eigen auto naar de opleidingslocatie reist, dan betalen we € 0,23 per kilometer netto. Ook deze kosten kun je achteraf declareren.

Arbeidsvoorwaarden

Bij indiensttreding ontvang je een maandsalaris tussen de €2.404 – €2.894 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. Na je officiële beëdiging als handhaver, komt hier 1 periodiek bij. Als er in het weekend of in de avond wordt gewerkt, ontvang je onregelmatigheidstoeslag.

Naast de volledig betaalde opleiding, kun je bij ons rekenen op:

  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van 12 maanden met de mogelijkheid tot verlenging of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
  • Diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden na afronding van je opleiding.
  • Opname in het ABP-pensioenfonds met een gunstige pensioenregeling waarbij wij 70% van je pensioen betalen en een maandelijkse bijdrage aan de ziektekostenverzekering leveren.
  • 187 uur regulier verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur.
  • Diverse andere vormen van verlof zoals compensatieverlof, ouderschapsverlof en zorgverlof.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% boven op je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof, salaris of lidmaatschap van de sportschool in het stadhuis.
  • En nog veel meer. Bekijk onze overige arbeidsvoorwaarden(Externe link)(Externe link).

De gemiddelde onregelmatigheidstoeslag ligt tussen de 15% – 17% van je bruto maandsalaris.