Stephen van Heijgen

Medewerker Centrale Intake
“Soms vraag ik me af of mensen begrijpen wat ons werk inhoudt.”
De dagelijkse reis van Den Haag naar Hilversum brak me op. Ik besloot een baan te zoeken in Den Haag en kwam zo terecht bij de overheid. Na twintig jaar overheid belandde ik bij de Centrale Intake. Toen ik dit werk eenmaal ben gaan doen, ben ik het altijd blijven doen.
Van Nickelodeon naar Den Haag
Voordat ik aan de slag ging bij de Centrale Intake, volgde ik een studie Educatie en Audiovisuele Media. Hierna werkte ik 4 jaar in Hilversum en Amsterdam waarbij ik onder andere voor RTL én Nickelodeon werkte. De dagelijkse reis van Den Haag naar Hilversum, in combinatie met de vroege ochtenden en late avonden, brak me echter op. Op een dag, terwijl ik in Leiden op de vertraagde trein stond te wachten, besloot ik mijn baan op te zeggen om iets in Den Haag te zoeken. Ik kreeg een tip over een tijdelijke positie bij het ministerie van Economische Zaken op de afdeling Marktwerking. Hier heb ik twee maanden gewerkt. Na Economische Zaken heb ik eigenlijk een kleine 20 jaar bij de overheid gewerkt. Dit heb ik bij diverse ministeries gedaan, waaronder Defensie. Daar was ik in vaste dienst en heb toen werk gerelateerde opleidingen gevolgd, zoals SOD1. Dit is een basisopleiding Informatiebeheer. Dus toen ik eenmaal dit werk ben gaan doen, ben ik het altijd blijven doen. En uiteindelijk ben ik bij de gemeente terechtgekomen.
Kennis van wet- en regelgeving én detail
Ik start mijn dag om 06:00 uur in de ochtend. Meestal haal ik eerst een kopje thee, tenzij mijn collega dit al heeft gedaan. Ik zet de radio aan en check het CLO (Centric Leefomgeving) voor onze CLO-aanvragen. Elke aanvraag is weer anders, dus dit houdt het afwisselend. Ik vind het mooi als ik iemand kan verblijden met een ontvangstbevestiging van de aanvraag. Dan weet diegene dat zijn of haar aanvraag opgepakt is. Na het checken van mijn e-mails focus ik me op de CLO-aanvragen. Deze kunnen variëren van een dakopbouw tot kapvergunningen voor bomen in tuinen. Gedurende de dag werk ik hoofdzakelijk aan CLO-zaken, maar als het rustig is, ondersteun ik ook met het scannen of voorbereiden van de post.
Zorgvuldig zijn
Eén van de grootste uitdagingen is toch wel het omgaan met de grote hoeveelheid informatie die dagelijks binnenkomt. We zijn met een team van negen personen en hebben een goede samenwerking. Elke aanvraag én elk klachtbericht moet zorgvuldig worden behandeld en geregistreerd. Het vereist niet alleen een grondige kennis van de geldende wet- en regelgeving, maar ook een scherp oog voor detail en een gestructureerde aanpak. Zo pakken we eerst de oudste aanvragen op om achterstanden tegen te gaan en werken we zo naar voren totdat we bij zijn.
“WABO…?”
Soms vraag ik me af of mensen begrijpen wat ons werk inhoudt. Vóór de naamswijziging naar Centrale Intake keken mensen me aan alsof ze water zagen branden als ik ze vertelde dat ik bij WABO werk. Zelfs als ik de afkorting WABO uitlegde (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), leek het alsof ze geen idee hadden. Eerlijk gezegd wist ik zelf ook niet meteen waar het voor stond toen ik het voor het eerst hoorde. Pas wanneer ik uitlegde dat we gaan over vergunningsaanvragen in en rondom huizen, begrijpen mensen het. Afsluitend, wat mij prima bevalt aan het werken voor Den Haag is de sfeer en mijn leuke collega’s!
