Stefan Talen
Projectleider Openbaar Vervoer
“Van het aanpassen van haltes op straat tot strategische ov-netwerkkeuzes. Ik werk aan projecten die de stad Den Haag beter bereikbaar maken”
Werken voor je eigen stad leek me fantastisch. Zodoende zocht ik een functie die aansloot bij mijn achtergrond en studie. In september 2022 ging ik aan de slag als Projectleider Openbaar Vervoer. Een toffe uitdaging om zowel strategisch als praktisch bij te dragen aan de het openbaar vervoer in mijn eigen stad.
Toekomstige nieuwe tramlijnen
Als projectleider Openbaar vervoer werk ik aan diverse projecten die de stad Den Haag mooier en bereikbaarder maken. Dit betekent veel samen werken met collega’s binnen de gemeente, bij de HTM of de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Gezamenlijk onderzoeken we welke verbindingen we kunnen verbeteren en welke nieuwe tramverbindingen interessant zijn. Zo onderzoeken we een mogelijk nieuwe tramverbinding tussen Madurodam en het Statenkwartier. Dat is behoorlijk puzzelen, want het verkeer wordt alsmaar drukker en tegelijkertijd is dit gebied een natura 2000 gebied. Je moet dus rekening houden met veel verschillende aspecten om te onderzoeken hoe je dit mogelijk kan maken.
Korte en lange termijn projecten
Soms gaan de projecten over de acties en situaties in de verre toekomst. Denk dan aan een project bij het Centraal Station. Daar wordt veel gebouwd en komen straks veel meer mensen wonen. Met behulp van camera’s en AI maken we een microsimulatie voor het gebied om te kijken welke problemen er ontstaan als daar straks meer trams rijden, maar ook meer mensen wonen en werken. Gelukkig zijn er ook projecten die wat meer korte termijn zijn, en zo snel mogelijk gerealiseerd moeten worden. Zo gaan we met langere bussen rijden op bepaalde lijnen. Echter moeten daar nog wel de haltes voor worden aangepast. Hier bestaan geen standaard ontwerpen voor maar de bussen komen er wel binnen 5 jaar. Dat betekent dat we haast moeten maken om deze projecten van de grond te krijgen. Dit alles maakt dat mijn dagen zeer gevarieerd zijn. Zo ben ik de ene dag in gesprek met privacy-experts om camerametingen te doen en zit ik bij de wethouder om de voortgang van het onderzoek te bespreken. De andere dag schakel ik tussen beleid, stadsbeheer en de interne ingenieurs om te zorgen dat de langere bussen kunnen rijden en reizigers veilig in- en uit kunnen stappen.
Netwerk van collega’s
Onze afdeling Mobiliteit bestaat uit ongeveer 100 collega’s. Stuk voor stuk gedreven professionals die allemaal met hun expertise bijdragen aan de ontwikkeling van mobiliteit in de stad. Met de afdeling gaan we regelmatig op excursies of drinken we wat na werk in de stad. Als afdeling groeien we snel, en de borrels zorgen ervoor dat ik ook de collega’s leer kennen waarmee ik niet dagelijks samenwerk. Daarnaast zit in een intervisiegroep met andere jonge ambtenaren. Deze groep is samengesteld vanuit verschillende diensten en samen bespreken we uitdagingen in het werk en casuïstiek om vanuit verschillende perspectieven en rollen elkaar te helpen met het vinden van een passende oplossing. Werken bij Den Haag is voor mij samenwerken met een enorm netwerk aan enorm gedreven en behulpzame collega’s die allemaal een passie voor dezelfde stad hebben.