Remco Miltenburg

Financieel Administratief Medewerker WMO
“Het geeft mij een goed gevoel als ik de hulpbehoevende burger kan helpen.”
Na mijn financieel administratieve opleiding werkte ik op uitzendbasis voor het Klant Contact Centrum van de Gemeente Den Haag. Omdat ik mijzelf wilde ontwikkelen ben ik ook ook WMO aanvragen erbij gaan doen waarna ik uiteindelijk de overstap helemaal maakte.
Een weg vinden
Als Financieel Administratief Medewerker ben ik verantwoordelijk voor de financiële en administratieve afhandeling van WMO-voorzieningen. Denk hierbij aan verhuizingen, overlijden klant, betalen van facturen en accorderen zorgovereenkomsten. In mijn functie houd ik mij ook vaak bezig het oplossen van fouten of het opsporen van fouten, wanneer iets verkeerd is ingevoerd. Dit gebeurt op verzoek van collega’s uit de wijkteams. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van een verkeerde voorziening waarbij de eigen bijdrage niet gaat lopen, terwijl dit wel het geval zou moeten zijn.
Wie heeft wat gedaan?
Dagelijks ontstaan er ‘problemen’ in de wijken, zoals het invoeren van een verkeerde voorziening. Dit betekent dat ik deze ‘problemen’ herstel zodat de processen weer goed lopen. Dit doe ik door problemen/fouten te constateren en deze terug te leggen bij de ‘veroorzaker’. Vervolgens laat ik dit herstellen en kan ik diegene hierop attenderen. Een voorbeeld van zo’n situatie is het invoeren van een verkeerde voorziening waardoor de eigen bijdrage wel of niet loopt of te kort loopt. Voor een WAP (woningaanpassing) bijvoorbeeld, moet een klant tot maximaal 10 jaar eigen bijdrage betalen of tot de kostprijs binnen 10 jaar bereikt is. Bij invoer voor maar 2 maanden stopt deze voorziening na 2 maanden. Dit betekent dat de inning van de eigen bijdrage ook stopt. Wat belangrijk is, is het tijdig constateren en beëindigen van voorzieningen zodat deze niet onnodig door hoeven te lopen, ten gunste voor de belastingbetaler.
Speurtocht
Ik heb nog veel te leren in het begrijpen van het berichtenverkeer en de aanleverrapportages vanuit de verschillende instanties. Soms heb ik moeite met ingewikkelde systemen die niet altijd op elkaar aansluiten zodat het probleem niet direct zichtbaar wordt. Soms kom je door (onlogisch) zoekwerk bij de oorzaak van het probleem die dan enkel rechtgezet kan worden door bijvoorbeeld een CVS-expert of functioneel beheer. Zo heeft de Back Office niet alle rechten om problemen te kunnen oplossen. Indien in CVS een voorziening een verkeerde einddatum heeft gekregen bijvoorbeeld, lukt dit alleen als de voorziening bewerkbaar is. Hier hebben we soms functioneel beheer voor nodig.
Geboren en getogen
Ik vind het belangrijk dat ik mijn steentje kan bijdragen in de stad waar ik geboren en opgegroeid ben en daarmee behulpzaam kan zijn voor onze burgers én de stad. Den Haag is een geweldige stad met een diversiteit aan inwoners. Het geeft mij een goed gevoel als ik de hulpbehoevende burger kan helpen. Wat ook fijn is, is dat ik dankzij Den Haag eindelijk mijn eerste koopwoning heb kunnen kopen! Ook haal ik natuurlijk veel plezier uit mijn specialisme de rapportages van de Sociale Verzekeringsbank en de Centraal Administratie Kantoor van de Rijksoverheid. Doordat ik de specialismes eigen heb gemaakt, weten veel collega’s mij te vinden en kunnen ze altijd bij mij terecht voor vragen. Samen vullen we elkaar goed aan!
