Keya Hovens
Senior beleidsadviseur Gedrag en Mobiliteit
“Bij de transitie naar duurzamere en inclusievere mobiliteit draait alles om de verandering van reisgedrag en het stimuleren en faciliteren van het gewenst reisgedrag.”
Sinds februari 2022 ben ik werkzaam bij de afdeling Mobiliteit van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling. Wat ik leuk vind aan werken in het mobiliteitsdomein is dat het altijd in beweging is. Je hebt een enorme diversiteit aan doelgroepen en er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Of het nu gaat om het stimuleren van deelvervoer of de opkomst van elektrisch vervoer, er is altijd iets nieuws en uitdagends. Bij de gemeente kan ik me volledig richten op deze gedragsvraagstukken binnen mobiliteit, iets wat ik enorm waardeer.
Werken aan actuele complexe maatschappelijke vraagstukken
Voorheen werkte ik als communicatieadviseur bij een andere gemeente. Hoewel kennis over gedrag altijd een centrale rol speelde in mijn werk, miste ik het om mij hierop volledig te kunnen focussen. Ik vind het namelijk heel leuk om helemaal uit te pluizen waarom mensen doen wat ze doen, of juist niet doen wat ze wél willen doen. Daarnaast wilde ik werken aan actuele complexe maatschappelijke vraagstukken die spelen in de maatschappij zoals klimaatverandering en kansengelijkheid. Een van die vraagstukken is de transitie naar duurzamere en inclusievere mobiliteit in de grote steden. Hierbij draait alles om verandering van het huidige reisgedrag van mensen en het stimuleren en faciliteren van het gewenst reisgedrag. Zodat uiteindelijk iedereen kan komen waar hij/zij wil.
Slimme en gedurfde keuzes maken
Mijn rol is om ervoor te zorgen dat ons mobiliteitsbeleid aansluit bij de behoeften en gedragingen van de inwoners en bezoekers. Dit doe ik door het gedrag van mensen en hun belemmeringen en drijfveren te begrijpen, en inzichten uit de gedrags- en sociale wetenschappen toe te passen. Zo zorgen we voor mobiliteitsbeleid waarbij de mensen op wie het betrekking heeft centraal staan. Door slimme en soms gedurfde keuzes te maken in het beleid kan dit veel impact hebben op gedragsverandering. Hierbij is het belangrijk dat we de juiste omstandigheden creëren waarin mensen makkelijker gewenst gedrag kunnen én willen laten zien en dit ook gaan doen. Dat mijn adviezen daadwerkelijk impact hebben op de stad en de organisatie is dan ook geweldig om te zien!
De gedragsvraagstukken liggen voor het oprapen
Den Haag is een stad waar veel verschillende doelgroepen met verschillende bijbehorende behoeften samenkomen. Daarnaast is er op het gebied van mobiliteit in Den Haag zo veel in ontwikkeling wat vanuit gedragsperspectief interessant is om in te duiken. Bijvoorbeeld het stimuleren van deelvervoer en de verschuiving van privé autobezit naar gedeeld autogebruik en autoluwe straten. Of de opkomst van elektrisch vervoer, zoals de elektrische fiets en de uitdagingen rondom verkeersveiligheid die daarmee gepaard gaan op de fietspaden. De gedragsvraagstukken liggen voor het oprapen. Samen met collega’s ga ik de komende tijd aan de slag met het terugdringen van korte autoritjes onder de 5 km in de stad, toekomstig gebruik van deelvervoer en het stimuleren van lopen en fietsen. Maar onderzoeken we ook het effect van de vergrijzing op de toekomstige behoefte aan mobiliteit in de stad.
Je krijgt hier echt de kans om het verschil te maken
Ik heb gemerkt dat, als je dat wil, er veel ruimte is om jezelf verder te ontwikkelen. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Ik ben van nature erg leergierig en ben altijd bezig om mezelf te ontwikkelen, dus ik vind het heel prettig dat die ruimte en dat vertrouwen er is. De functie die ik nu heb, bestond hiervoor nog niet en is dus nieuw gecreëerd. Met de juiste begeleiding heb ik mijn eigen functie vormgegeven en ingevuld en dat ben ik eigenlijk nog steeds aan het doen! Wat ik dus zo leuk vind aan mijn werk is dat ik echt een maatschappelijke bijdrage kan leveren en echt de kans krijg om het verschil te maken!