Jelle Plugge

Casemanager Wmo
“Ik ben nu weg van het bed maar kan alsnog de juiste zorg inzetten”
Als casemanager werk ik voor de Haagse burger en help ik hen met het oplossen van problemen die zij ervaren doordat ik zorg voor de juiste hulpmiddelen en passende zorg. Hoewel je kort met iemand bezig bent kan mijn werk een wereld van verschil maken in het leven van iemand.
Aan de juiste knoppen draaien
Voordat ik als Casemanager WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) aan de slag ging heb ik jaren als verpleegkundige gewerkt. Ik vond het fijn dat ik echt iets kon betekenen in het leven van mensen, maar ik was uitgeleerd en wilde ook regelmatige diensten. Daarom ben ik als Casemanager WMO aan de slag gegaan. Hoewel ik weg van het bed ben, zorg ik nog steeds voor de Haagse burger. Ik kan aan de juiste knoppen draaien om te zorgen dat iemand passend zorg krijgt. Zo onderzoeken we eerst de situatie van de persoon en kijken we of de hulvraag passend is bij wat er nodig is om iemand zo lang mogelijk zelfstandig te laten participeren in de maatschappij.
Voorkomen van een opname
Iets waar ik trots op ben, is mijn ervaring met een oud client. De cliënt kwam net terug van een opname. Ik zag dat er weinig hulp was. Hierdoor verviel de oud cliënt snel terug in oude patronen waardoor een nieuwe opname dreigde. Door snel te schakelen met de zorgverlener van de cliënt is er snel meer hulp gekomen vanuit de WMO. Doordat de situatie stabieler werd was er ook geen nieuwe opname meer nodig. Het maakt mij trots dat ik echt wat heb kunnen bijdragen aan de situatie van deze client en dat we dit snel konden bewerkstelligen.
Complex en verschillend
Wat mij aanspreekt in deze rol als casemanager is dat je niet meer inhoudelijk met langdurige zorgtrajecten bezig bent. De casussen zijn veel korter dit brengt niet alleen een leuke afwisseling maar betekent ook dat je veel mensen kan helpen. Daarnaast probeer ik altijd nieuwe dingen te leren, doordat er zoveel verschillende wmo-meldingen zijn blijft dat voor mij uitdagend. Zo is het voor mij de komende tijd een uitdaging om wat meer complexere meldingen op te pakken. Dit betekent een melding waarbij iemand meerdere verschillende hulpvragen heeft.
Oog voor elkaar
Als Casemanager ga je vaak samen met een collega uit het wijkteam op pad als je een huisbezoek hebt. Mijn wijkteam bestaat uit 15 gezellige collega’s! Maar ze zijn niet alleen gezellig, er loopt in ons team ook veel kennis rond. We hebben niet alleen oog voor de burger maar ook voor elkaar en als je een vraag hebt staat er altijd iemand klaar om je vraag te beantwoorden. Je staat er dus nooit alleen voor.